Et moralsk komplekst og engagerende forløb, hvor klassen ikke blot kommer tæt på historien, men lærer mere om dem selv, og det samfund de lever i, ved at sammenligne det med fortiden.
Dette forløb er det, der kaldes et TIU-forløb: Teater i Undervisningen. Klassen bliver draget ind i et historisk skuespil, der udspiller sig omkring dem. Skuespillet er en gengivelse af en historisk retssag fra 1813. Eleverne er dog ikke passive tilskuere, de skal tværtimod aktivt deltage i retssagen og agere domsmænd for en kriminel ung kvinde på 18 år. Dilemmaet går på, om hun skal dømmes hårdt, eller om der er formidlende omstændigheder, der reducerer straffen. Dette vil give eleverne et unikt og personligt indblik i livet og samfundet i 1800-tallet. Denne form for forløb rammer ikke blot en viden om historie, men engagerer deltagernes personlige følelser og etik. Dette sætter gang i diskussioner om temaer og problematikker, som kan være svære at forholde sig til og snakke om. I sidste ende får eleverne en historietime som få andre, en som højst sandsynligt vil sidde hos dem i lang tid, og få dem til at reflektere over deres egne og samfundets værdier.