Tag pulsen på pingvinerne

Beskrivelse

Hvordan overlever pingviner ekstreme kuldegrader og dyk på op til 500 meter? I vores nye undervisningsforløb om pingviner dykker I ned i deres fascinerende verden og opdager deres unikke tilpasninger!

Pingviner er fascinerende dyr, som er exceptionelt godt tilpasset en barsk natur! Men hvordan kan en havfugl dykke helt ned til 500 meters dybde og holde vejret i helt op til 27 min.? Og hvordan i alverden kan de holde varmen i helt ned til -60 graders kulde?

Dét og meget mere skal vi undersøge, når vi inviterer jer ind i vores skolelaboratorium, fylder vand i vandbordene og dykker ned i forskellige undersøgelser om pingvinernes fantastiske tilpasninger til vand og kulde! Forløbet indeholder ligeledes en sanselig rundvisning i vores spektakulære subantarktiske pingvinanlæg, hvor vi gennem leg og læring bliver klogere på, hvordan Kattegatcentrets æselpingviner danner par for livet og opfostrer deres unger.

På de subantarktiske klippeøer hersker pingvinerne. Derfor går vi i pingvinernes fodspor og ifører os identiske dragter, så vi kan holde varmen under hele turen rundt i anlægget. Forløbet giver en god kropslig forståelse for anatomi og puls, og er derfor aktuelt i alle de naturfaglige fag.

Forberedelse

I er altid velkomne til at kontakte Kattegatcentrets Skoletjeneste. Hvad enten din skole har haft temadag om havets dyr, eller din klasse skal i gang med et længere forløb om klimaforandringer, så er vi klar på at tilrettelægge undervisningen således, at den spiller ind i netop jeres undervisning.

Formål

Til dette forløb lærer eleverne blandt andet ...

  • Hvordan pingviner er de eneste havfugle, som ikke kan flyve, men i stedet for er tilpasset et liv i havet
  • Hvordan havfugle samt marine pattedyr bruger dykkerrefleksen til at dykke dybt ned i længere perioder for at fange føde
  • Hvordan puls og knogleopbygning forekommer hos mennesker og pingviner
  • At pingviner og andre marine dyr har brug for specifikke tilpasninger med spæk- og fjerlag for at kunne holde varmen i de kolde, polære områder
  • Om æselpingvinernes levevis på subantarktiske klippeøer med bl.a. reddebyggeri og opfostring af unger

 

Naturfaglige kompetencer:

  • Efter 4. klassetrin: Undervisningen indeholder elementer fra alle fire kompetenceområder, undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation, og dykker især ned i færdigheds- og vidensområderne ”(U, M, P) i Naturfag”, ”Teknologi og ressourcer”, ”Mennesket” og ”Natur og miljø”. Den sproglige udvikling er i fokus og eleverne får lov til at beskrive observationer med egne ord, ligesom de får tid og rum til meningsdannelse og ytring af egne betragtninger
  • Efter 6. klassetrin: Foruden overstående indeholder undervisningen desuden elementer af færdigheds- og vidensområdet ”Jordklodens forandringer” under kompetenceområdet perspektivering
Sted
Kattegatcentret
Færgevej 4
8500 Grenå