I skolen lærer man om demokrati, politik, samfund og om hvordan man som voksen kan bruge sin stemmeret til at skabe forandringer i sin hverdag og i samfundet generelt. Men hvis man som barn eller ung i Aarhus Kommune gerne vil skabe forandringer i sin egen hverdag, kan man så overhovedet det? Og, hvis man kan, hvordan gør man det så, og hvem skal man kontakte for at få hjælp til at skabe forandringerne? Dette er alle sammen spørgsmål, som dette undervisningsforløb giver svar på.
Start med at præsentere eleverne for deres muligheder for at skabe forandringer i deres hverdag. Det kan gøres med udgangspunkt i det slideshow, som er tilgængeligt under forløbets undervisningsmateriale. I slideshowet er der information om forskellige kanaler, som børn og unge kan skabe forandringer igennem, fx elevrådet på jeres skole eller Børne- og ungebyrådet i Aarhus Kommune.
Efter præsentationen skal eleverne arbejde med, hvordan de selv kan skabe forandringer og få indflydelse på ting, der ikke fungerer i deres egen hverdag. Del eleverne op i mindre grupper, hvor hver gruppe skal komme op med mindst en ting, som de ikke synes fungerer i deres hverdag og præsentere dette for resten af klassen. Præsentationen skal indeholde svar på de spørgsmål, som fremgår af dokumentet med arbejdsspørgsmål og må gerne fremføres på en kreativ måde fx gennem plancher, videoer eller andet. Efterfølgende drøfter klassen de forskellige ideer og udvælger den/de bedste ide(er) gennem en demokratisk afstemning i klassen, præcist som Børne- og ungebyrådet udvælger deres forslag. Eleverne kan efterfølgende aflevere eller præsentere deres bedste ide(er) og konkrete forslag til elevråd, skoleleder, skolebestyrelse eller andre relevante personer.
Forslag til yderligere aktiviteter i forbindelse med undervisningsforløbet:
Formålet med dette undervisningsforløb er at motivere eleverne til at skabe forandringer i deres hverdag, samt introducere dem for ungedemokrati i Aarhus Kommune - herunder Børne- og ungebyrådet. Derudover er formålet også, at få eleverne til at tænke over ting, de ønsker forandret i deres hverdag, samt lave en plan for, hvordan disse forandringer kan blive ført ud i livet.