En dag som børn i 1864

Beskrivelse

Klassen begiver sig ud på en rejse i tid og rum, hvor klassen transformeres til asylbørn i 1864. Gennem rollespil prøver børnene på egen krop, hvordan det var at være barn for 150 år siden. Rollespillets tidsrejse ledes af museets undervisere og aktører. For at gøre illusionen nærværende iklædes eleverne historiske dragter og roller.

Når alle er omklædt, begynder rollespillet, og museets underviser leder børnene tilbage til tiden med hestevogne, og hvor hårdt arbejde og kæft, trit og retning var hverdagskost. I Købmandsgården skal asylbørnene arbejde for madam Svendsen med at stable brænde, hente vand, feje, pudse vinduer og vasketøj.

Frokosten består af portion byggrød, og dagen fortsætter i skolestuen, hvor udenadslære, salmevers og dydighed er ingredienserne til børnenes dannelse.

Når dagen nærmer sig afslutningen, bliver klassen ført tilbage til deres egen tid, og underviseren taler med eleverne om deres oplevelser. Undervejs er der indlagt små refleksionsrunder, som giver mulighed for at give udtryk for tanker og følelser der kommer i spil.

Aktiviteter
  • Klassen får tilsendt relevant materiale pr. mail inden besøget. Deri er der forslag til forberedelse og efterbearbejdning af museumsbesøget. Museet opfordrer skolerne til at forberede eleverne inden besøget.
  • Ved besøget starter eleverne med at blive introduceret til livet i 1864, samt deres roller i forløbet.
  • Eleverne klæder om til historisk dragt.
  • Klassen føres hen til købmandsgården, hvor de skal hjælpe til med arbejdet på gården.
  • Her får de også historisk frokost.
  • Efter arbejdet føres børnene hen til Den Gamle Bys skolestue, hvor de skal have historisk skolegang.
  • Til slut runder eleverne dagen af med refleksion over deres oplevelser, samt klæder om til deres eget tøj igen.
Forberedelse

Inden besøget i Den Gamle By modtager klassen forberedelsesmateriale.

Formål

  • At eleverne på egen krop oplever børneliv i 1864 gennem skoleliv og arbejde.
  • At eleverne oplever forbindelsen mellem fortid og nutid, forskelle og ligheder i synet på børn og deres betydning for samfundet.
  • At eleverne bevidstgøres om den udvikling børns vilkår har gennemgået de sidste 150 år.
  • Eleverne indgår i et historisk scenarie, hvorved de opnår forståelse for en periode og elementer af historien gennem praktiske erfaringer.
  • Forløbet knytter sig til kompetenceområdet historiebrug for trin 2, idet alle tre færdigheds- og vidensområder kommer i spil.
Sted
Den Gamle By
Viborgvej 2
8000 Aarhus C