Klassen begiver sig ud på en rejse i tid og rum, hvor klassen transformeres til asylbørn i 1864. Gennem rollespil prøver børnene på egen krop, hvordan det var at være barn for 150 år siden. Rollespillets tidsrejse ledes af museets undervisere og aktører. For at gøre illusionen nærværende iklædes eleverne historiske dragter og roller.
Når alle er omklædt, begynder rollespillet, og museets underviser leder børnene tilbage til tiden med hestevogne, og hvor hårdt arbejde og kæft, trit og retning var hverdagskost. I Købmandsgården skal asylbørnene arbejde for madam Svendsen med at stable brænde, hente vand, feje, pudse vinduer og vasketøj.
Frokosten består af portion byggrød, og dagen fortsætter i skolestuen, hvor udenadslære, salmevers og dydighed er ingredienserne til børnenes dannelse.
Når dagen nærmer sig afslutningen, bliver klassen ført tilbage til deres egen tid, og underviseren taler med eleverne om deres oplevelser. Undervejs er der indlagt små refleksionsrunder, som giver mulighed for at give udtryk for tanker og følelser der kommer i spil.
Inden besøget i Den Gamle By modtager klassen forberedelsesmateriale.