Seksualundervisning:
- Hvorfor kan man ønske at ændre på sin krop?
- Hvordan kan det være, at vi i dag er mere blufærdige, end vi var i 1970’erne?
- Hvilken betydning har køn for påklædning, og hvorfor er det sådan?
- Hvorfor har kropsidealer ændret sig gennem tiden?
- Hvad kan man gøre for at bryde med stereotype kropsidealer?
Forløbet KROP handler om normer, tabuer og idealer for kroppen i et fortids-, nutids- og fremtidsperspektiv.
Normer kan være positive. Men normer kan også være begrænsende. Alt for mange unge har et anstrengt forhold til deres krop. Det hænger bl.a. sammen med nogle snævre forestillinger om, hvordan kroppen skal se ud og agere.
Gennem et kulturhistorisk og normkritisk blik på kroppen arbejder eleverne med emner, som rækker ind i deres livsverden. De samfundsmæssige normer, som de oplever på egen krop, sættes op mod kulturhistorien for på den måde at vise eleverne en kulturel forankring, men også en historisk forandring. At de er historieskabte såvel som historieskabende – i de valg, de træffer.
I KROP vil eleverne opleve:
Lærervejledning til forløbene kan rekvireres ved henvendelse til Kvindemuseet.