Fra sædelighedsfejde til samtykkedebat
”Samtykkeloven, giver anledning til forvirring, dilemmaer og nysgerrighed blandt de unge,” fortæller Pernille Albrechtsen, der er leder af undervisning og formidling på KØN. ”Vi oplever, at eleverne efterspørger kvalificerede samtaler om de strømninger, der præger flirtekulturen i dag.” Derfor skruer museet nu på et af deres populære forløb, så samtykkedebatten får en mere central rolle.
Nutidens flirtekultur sættes i et kulturhistorisk perspektiv, så eleverne får blik for, hvordan de forventninger vi har til kønsroller, initiativ og grænsesætning har rod i gamle forskrifter for kurtisering. Som noget nyt skal eleverne eksperimentere med 1800-tallets viftesprog og reflektere over, hvordan vi kommunikerer og flirter med hinanden i dag.
Ændringerne sker dog ikke på bekostning af de elementer, som elever og lærere hidtil har mødt med stor ros. Eleverne skal altså fortsat have fingrene i historiske og nutidige genstande, der giver anledning til at perspektivere mellem før og nu.