Kulturspor
Præsentation
Kulturspor skal:
- sikre, at alle børn og unge aktivt i deres skoleog dagtilbud møder et varieret udbud af kunstneriske udtryk og får mulighed for selv at udtrykke sig herigennem.
- styrke samarbejdet og relationerne mellem de deltagende institutioner, så der skabes varige og bæredygtige samarbejder.
- skabe et samarbejde for tværfaglig kvalificering af involverede kunstnere, musik- og kulturskolelærere samt folkeskolelærere, pædagoger og elever, således at de indgår som ligeværdige samskabende parter.
På Skolerne tilbydes kreative deltagende forløb med en eller flere skoleklasser med følgende 4 kunstarter/indhold:
- Musik (instrument, band, sammenspil)
- Skolekor.
- Billedkunst og tegning
- Scenekunst og dans.
Samtlige børn i Viborg Kommunes folkeskoler skal deltage i mindst et forløb i løbet af deres indskoling. Tidspunkterne for forløbene og kunstarterne aftales individuelt med hver skole mellem skoleledelsen og kulturskolen.
På dagtilbud tilbydes kreative deltagende forløb med følgende indhold:
- Sprog og fortælling
- Musik, sang og bevægelse
- Teater og drama
- Billedkunst og tegning
Alle børn i Viborg Kommunes skal mindst én gang i den tid de går i et kommunal eller selvejende dagtilbud for 3-5-årige møde et længerevarende forløb, hvor en kunstner og en eller flere af det pædagogiske personale i et børnehus har et fælles ansvar for læringsmiljøet i en børnegruppe.
Der udarbejdes en forløbsplan, som skal være med til sikre, at alle dagtilbuddene får et forløb i løbet af et 3 års rul. Rullet ligger liger fast, med mindre, der er særlige forhold der gør sig gældende. Det er muligt for dagtilbuddene af bytte i områderne. De konkrete tidspunkter for forløbene aftales individuelt med hver dagtilbud, mellem børnehuslederen og Kulturskolen.
Se en oversigt over samarbejdsprocessen under yderligere informationer
Der tilbydes 2 formater i Kulturspor.
Kulturspor med ugentlige besøg lokalt på skolerne/dagtilbud eller temauger/projektuger på en skole eller institution.