Temadag om trivsel i fagene
Beskrivelse
Hvordan kan trivsel fylde en større del af undervisningen i emner som fx Pythagoras, Fotosyntesen eller bevægelse i idræt? Det ser vi nærmere på i løbet af denne temadag, som er egnet til en hel skole eller afdeling, der ønsker at arbejde mere fokuseret med trivsel i fagene.
Trivsel og læring går hånd i hånd. PERMA er en teori, der har skabt et videnskabeligt fundament for at optimere trivsel og læring. PERMA-teorien illustrerer fem elementer, som understøtter trivsel – jo mere PERMA en person oplever, jo højere trivsel.
De fem elementer er:
- Positive følelser
- Engagement
- Relationer
- Mening
- At mestre
I forhold til fag, forløb og lektioner i skolen kan vi overveje følgende:
- Hvordan skaber vi rammer for positive følelser, fx håb, glæde, interesse og taknemmelighed?
- Hvordan kan vi fremme elevernes engagement gennem medbestemmelse og samhørighed?
- Hvordan styrker undervisningen elevernes relation indbyrdes og til dig?
- Giver indholdet mening for eleverne at investere energi i?
- Oplever eleverne succeser?
I undervisningen er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan vi kan skrue op og ned for elementerne i PERMA. Det bliver klogere på i løbet af denne temadag, hvor deltagere får mulighed for selv at mærke PERMA og arbejde med konkrete ideer til egen undervisning.
"Super-motiverende dag! Øvelserne er velvalgte - og jeg er sikker på, jeg kommer til at bruge dem." Lærer, deltager 2023
”Jeg har været vildt meget ude af min komfortzone, og det har været grænseoverskridende. Men jeg har grint og smilet så meget, at jeg har ondt i kinderne! Det håber jeg at kunne overføre til mine elever. Det betaler sig at overskride sine grænser engang i mellem.” Lærer, deltager 2023