”Det er udfordrende for mig at skabe en fællesskabende kultur i min klasse, når der løbende er så stor udskiftning i elevflokken!”
"Den sproglige barriere gør det svært for mine elever at lave aktiviteter sammen!”
Er du lærer eller pædagog i én af kommunens modtagerklasser, så har du måske oplevet ovenstående udfordringer.
MOVE Aarhus tilbyder temadage for pædagogisk personale i modtagerklasser med fokus på trivsel og fællesskab gennem bevægelse. Formålet er at inspirere deltagerne med konkrete bevægelsesaktiviteter, der kan fremme trivsel og fællesskab i modtagerklasser.
I MOVE Aarhus arbejder vi ud fra en forståelse af, at trivsel og læring går hånd i hånd. Denne forståelse understøttes af PERMA, som er en teori, der har skabt videnskabeligt fundament for at optimere trivsel og læring. PERMA-teorien illustrerer fem elementer, som understøtter trivsel – jo mere PERMA en person oplever, jo højere trivsel.
De fem elementer er:
I forhold til fag, forløb og lektioner i skolens modtagerklasser kan vi overveje følgende:
I undervisningen er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan vi kan skrue op og ned for elementerne i PERMA. Det bliver du klogere på i løbet af denne temadag, hvor deltagerne får mulighed for selv at mærke PERMA og arbejde med konkrete ideer til egen undervisning, hvor vi også vil opleve metoder og teknikker til at inkludere elevernes modersmål i aktiviteterne på en legende og meningsfuld måde.
”Samarbejdet med Move har givet mig konkrete ideer til at styrke fællesskabet i min modtagerklasse. Meget praksisnært!” Citat: Lærer i modtagerklasse
Tilmelding sker ved henvendelse til MOVE Aarhus, Nicolai Lund Madsen