Trivselsforløb

Beskrivelse

Hvis der er opstået et højt konfliktniveau i en klasse, kan det være en stor udfordring at ændre kulturen.

Og nogle gange er det en fordel at få en udefrakommende til at facilitere det indledende forandringsarbejde.

Børns Vilkårs trivselskonsulenter kan rykke hurtigt ud med Trivselsforløbet, når der er akut behov for at arbejde med problemer i klassen og klassens kultur. Det kan f.eks. være mobning, en hård tone mellem børnene eller udfordringer med fællesskabet.

Forløbet kræver, at klassens primære lærere deltager i hele processen, og at der er et fundament af struktur, så konsulenten kan arbejde med klassen.

Sammen med lærerne og eleverne sætter vi klassekulturen, fællesskabet og trivslen i klassen øverst på dagsordenen. Trivselsforløbet er baseret på øvelser, teori, klassens egne erfaringer og cases fra BørneTelefonen.

Formål

Formålet med Trivselsforløbet er, at eleverne udvikler deres viden og færdigheder i forhold til at kunne bidrage til et positivt og trygt klassefællesskab samt at eleverne:

  • har kendskab til det fællesskabsorienterede mobbesyn, og hvorfor der kan opstå mobning og mistrivsel i klassen.
  • kan samtale om, hvad der styrker positive fællesskaber og klassetrivsel.
  • kan udvikle og iværksætte konkrete tiltag, der kan bidrage til at forebygge mobning samt styrke positive fællesskaber og fremme trivslen i klassen.
Tilmelding