Relationen mellem Grønland og Danmark i dag
Beskrivelse
Giv dine elever indsigt i grønlandsk historie og samfundsforhold.
Her fortælles også om sammenhængen mellem koloniseringen og moderniseringen og det samtidige Grønland.
Aktiviteter
Modulet kan undersøge:
- Relationen mellem Grønland og Danmark i dag, hvor fortiden stadig kaster sin skygge (eksperimentbørnene, juridisk faderløse, adoption af grønlandske børn og spiralsagen) eller
- Identitet og kultur i Grønland (fx tatoveringer, sprog, symbolbrug, Inuit Games) eller
- Grønlændere i Danmark og i den danske kultur. Hvordan er det at komme med en anden baggrund og flytte til Danmark?
- En kombination af ovenstående. Det kan vi aftale nærmere.
I hvilken forbindelse, vi skal mødes, er op til dig. Det kan være:
- Et selvstændigt besøg
- I forbindelse med et forløb I har i klassen
- I forbindelse med en temauge
- Som oplæg til en projektopgave
Modulet kan afvikles ved jer på jeres skole eller i vores kultursal i Aarhus, som er et spændende rum, der lægger op til samtale om traditioner og materialer alt efter hvad I ønsker.
Skoleformidlingen dækker hele Region Midtjylland.
Efterbehandling
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formål
Formålet med modulet er, at eleverne bliver klogere på den nutidige relation mellem Grønland og Danmark, ved at give dem et nuanceret indblik i og forståelse for de mekanismer, der er i spil mellem Grønland og Danmark. Med udgangspunkt i historie, fakta og kulturforståelse giver modulet eleverne bedre forudsætninger for at afmontere fordomme og tilegne sig bredere og mere nuanceret viden om Grønland.
Eksempler for Fælles Mål:
Historie
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'historiebrug', hvor eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
Samfundsfag
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'politik', hvor eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'sociale og kulturelle forhold', hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Praktisk information
Se flere detaljer
Det Grønlandske Hus i Aarhus
Dalgas Avenue 52 A-F
8000 Aarhus C
Modulet kan afvikles i vores kultursal i Aarhus eller på jeres skole, som det passer jer.
Tilmelding
Kontakt formidler Johan Burlund Fink, hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.
Tilmelding foregår på vores hjemmeside, nederst.
Tilmelding
Relationen mellem Grønland og Danmark i dag – afkolonisering og historiens konsekvenser