Historiebrug i populærkultur
Beskrivelse
Stadigt flere får deres primære historiske viden fra film og serier, og vores kultur er i stigende grad domineret af visuel formidling. Derfor er det vigtigt i historieundervisningen at arbejde kritisk med måden, hvorpå historiske film formidler og fortæller historien.
I dette forløb arbejder vi med historiebrugsteori til at analyse af nyere populærkulturelle tv-serier og film. Vi fokuser på, hvordan historiske begivenheder fremstilles, og hvad det indirekte siger om den tid, hvori filmen eller serien er blevet til i.
Emnerne strækker sig over fremstillinger af begivenhedshistoriske brud som f.eks. krige og revolutioner eller tidsbilleder i form af periodedramaer eller historiske serier med sociale og kulturhistoriske perspektiver. Vi supplerer analysen af de filmiske fremstillinger med skriftlige kilder og baggrundsviden.
Formål
Fælles mål
Eleven bliver bevidst om måden historien fremstilles på i populærkulturen og kan reflektere over historiebrug i hverdagen.
Praktisk information
Se flere detaljer
3-4 timer.