Fremtidsspejlet
Beskrivelse
En dynamisk og inspirerende workshop der styrker elevernes evne til at forstille sig positive fremtidsscenarier, og dermed styrker elevers handlemod for en bæredygtig fremtid.
Eleverne skal arbejde med fremtidsscenarier, der udfordrer de dystopier, de kender fra bl.a. populærkultur og nyhedsmedier, og gennem kreative processer formulere bæredygtige fremtider.
Det er et komplekst forløb, der kan anvendes i mange forskellige fag.
I forløbet møder eleverne et AI værktøj, der anvendes til at skabe æstetiske visualiseringer og poesi. Det er et afgrænset program, der kun kan bruges til ovennævnte formål.
Forløbet er udviklet af Institut for Fremtidsforskning, Centralbibliotekerne og Innovation lab, men vi har tilpasset det til aldersgruppen og bibliotekets rammer.
Har I spørgsmål? Kontakt biblioteksformidler Astrid Richter på asrij@aarhus.dk
Formål
Forløbet er tilrettelagt med henblik på at styrke elevernes 'future literacy' - et begreb der kunne oversættes til fremdtidsfærdigheder, men som i denne kontekst især dækker over evnen til at forestille sig en bæredygtig fremtid - til gavn for elevernes handlemod og ikke mindst mentale helbred.
Forløbet anvender kreative processer til visualisering og modelering af fremtidsscenarier, og er således oplagt både i dansk, samfundsfag såvel som håndværk og design.
Eleverne opnår kendskab til kunstig intelligens(AI), og træner deres evne til at prompte.
Praktisk information
Se flere detaljer
Aarhus Bibliotekerne
Hack Kampmanns Plads 2
8000 Aarhus C
Biblioteksformidleren henter klassen ved informationsskranken, mød gerne op et par minutter før.
Se flere detaljer
Forløbet varer cirka 2 timer, hertil en pause undervejs.
Future Mirror værktøjet er tilgængeligt online