Rammen for workshoppen “Det danske sundhedssystem” er en rejse gennem fortid, nutid og fremtid. Formidleren tager eleverne med rundt i museet, hvor de oplever sygdomsforebyggelse og -behandling i et historisk perspektiv.
Første stop er epidemier, og hvordan de blev håndteret. Vi slår ned på blandt andet tuberkulose og AIDS, på den banebrydende og dengang kontroversielle opdagelse af bakterier og udviklingen af vacciner.
Herefter er fokus på medicinske fremskridt og det danske sundhedsvæsen. Retten til lægehjælp, forebyggende tandpleje, røntgen, og organtransplantation. Eleverne får desuden mulighed for at reflektere over og diskutere, hvad de synes, er det største nybrud: retten til lægehjælp, forebyggende tandpleje, røntgen eller organtransplantation. Eleverne inddrages aktivt og får en forståelse for baggrunden for det danske sundhedsvæsen, som de kender det.
Men sundhedsvæsenet byder også på dilemmaer og store spørgsmål. Den nyere tids udvikling inden for medicin og medicinsk teknologi betyder, at vi kan behandle bedre, end vi har råd til at gøre. Politikerne er nødt til at foretage en sundhedsfaglig prioritering inden for de økonomiske rammer af vores fælles sundhedsvæsen. Vi lægger op til og faciliterer en spændende og højaktuel debat, hvor eleverne får lov at prioritere mellem forskellige sundhedsfaglige behandlinger og tiltag.
Dette forløb er en del af #DetViGøromSTEAM