Bur til Bord

Beskrivelse

Forløbet kan variere fra 1½-3½ time og kan alt efter tiden indeholde forskellige emner:

  • Eleverne lærer Natursamarbejdets hønsehold at kende.
  • Kyllingens udvikling inde i ægget.
  • Vi kigger på en model af en høne, som viser fuglens indre organer.
  • Økologisk hønsehold kontra burhøns, hvilke høns har hvilke forhold?
  • Høns i haven og bæredygtighed.
  • Eleverne er med til at hente kyllingen, der skal slagtes og sige farvel til den.
  • Slagtningen foregår med økse på en huggeblok. Hvorefter eleverne får lov til at røre ved den døde fugl.
  • Eleverne lærer at ordne kyllingen, så den bliver klar til mad. Eleverne kan røre ved organerne og diskutere, hvilke funktioner de forskellige organer har.
  • Smagsprøve på en kyllingesuppe. Hvis I kun er her 1½ time vi har lavet suppen i forvejen. Hvis I er her i længere tid kan I selv være med til at hugge brænde tænde bål og koge jeres egen høne. Afhængig af sæson kan I finde vilde urter, eller grøntsager til suppen i vores haver.
  • Ordne fødder og vinger fra hønsene, eleverne kommer i små grupper til at ordne en vinge med en skalpel.
  • Eleverne kan få fødder og fjer med hjem til skolen. Fødderne kan tørres og pynte i klassen (De kommer ikke til at lugte). Fjer kan bruge i kreative projekter. Så som indianer udsmykning, drømmerfanger, bruge halefjeren til at skrive med blæk.

Hele forløbet bliver tilpasset jeres niveau og den tid I har til rådighed på Natursamarbejdet.

Formål

Det at slagte et dyr giver anledning til en diskussion omkring dyrevelfærd og respekt for liv. Fra Bur til Bord giver eleverne en ”hands-on” oplevelse af, hvor maden kommer fra. Forløbet giver eleverne en indsigt i kyllingens udvikling fra æg til slagtekylling. Der skabes nysgerrighed om hønsenes liv og fugles anatomi.

Undervisningsmateriale
FFM for børnehaveklasse til udskoling
Ideer til undervisningsmaterialer om høns
Vejledning til udstopning af hønevinge
Arbejdsark fra 3. klassetrin - navngiv organer på hønen
Spørgsmål til diskussion i klassen - 0. - 10. klassetrin
Arbejdsark fra 2. - 7. klassetrin - hvor meget plads har æglæggende høns?
Fakta om æglæggende høns
Øvelse fra 5.-10. klassetrin. Paneldebat om slagtehøns