Aktiv dansk med surfskating

Aktiv dansk m. surfskating

Beskrivelse

I dette forløb sætter vi krudt på nogle klassiske ordøvelser og ordlege, og udfordrer & engagerer eleverne ved at lave opgaverne mens de er i bevægelse på de fede surfskates. Vi kan f.eks. arbejde med:

Hentediktat - eleverne surfskater hen og læser et ord på en oversigt, surfskater tilbage igen og skriver ordet. Vi følger op ved at eleverne retter deres egne ord alene eller sammen med en makker.

Haikudigt - eleverne skal på surfskates fange 5 ord, der skal indgå i en tekst fx et haikudigt. Ordkort placeres på ved forskellige baser - eks. på borde, på jorden, bindes i træer mv. Eleverne kører ned på skift og henter et ordkort ad gangen. Herefter skal eleverne, evt. i par, skrive digte med brug af de 5 ord. 

Ordklassebaner - Med kridt skrives 5 ord, henholdsvis navneord, udsagnsord og tillægsord (kan også være andre ordklasser). Ordene skrives stort og med store bogstaver. Eleverne skal så “køre en ordklasse” ad gangen og selv finde ruten. Efterfølgende sammenligner eleverne deres ruter, evt suppleret af ark med ordene, hvor de kan forbinde ordene i den rute, de kørte

Sprogkendskab - eleverne samler homonymer i par. Homonym kortene spredes eks.ud på et stort areal, hvor eleverne skal finde de der passer sammen. Kan evt. laves som konkurrence. 

Sprogkendskab - Eleverne får en tekst, hvor der er fjernet et antal ord. Ordene ligger som ordkort et sted. Eleverne surfskater ned efter ordkortene, et ad gangen. Når alle kort er hentet, skal de pusle ordene ind i teksten. 

Brug sanserne - eleverne skal skrive en tekst, hvor de beskriver, hvad de føler, mærker, ser, hører osv når de skater. De kan f.eks. blive bedt om at bruge mange tillægsord.

Der er i flere af øvelserne mulighed for at tage udgangspunkt i det aktuelle arbejde i klassen.

Formål

  • At give eleverne kropsligt baseret & motiverende danskundervisning.