Vi kender alle enhjørninger, drager og havfruer; men hvordan kom vi frem til deres eksistens?
I dette oplæg undersøger vi den naturvidenskabelige baggrund for de fantastiske skabninger, og eleverne får mulighed for at teste deres egne evner inden for observation, genkaldelse, og beskrivelse af arter.
BEMÆRK: Udstillingen er ikke længere tilgængelig på museet, dog er forløbet uafhængig af dette, og kan uden problemer gennemføres alligevel.
Som alle vores oplæg tilrettelægges det faglige indhold efter klassetrin.
Når et forløb bookes er det inklusiv adgang til museet på besøgsdagen - vi anbefaler at I planlægger at se udstillingen enten før eller efter besøget, for at få mest muligt ud af oplevelsen.
Oplægget har til formål at undersøge naturvidenskabelige metoder fra et fantasifuldt perspektiv. Med udgangspunkt i vores udstilling Drager og andre mytiske væsner, undersøger vi grænselandet mellem videnskab og fiktion.
Vi undersøger påstande og historier om mytiske væsner - mange naturlige fænomener er gennem tiden blevet forklaret med mere eller mindre fantasifulde forklaringer. I oplægget ser vi nærmere på oprindelsen for nogle af de mest kendte fabeldyr, og så sættes eleverne på prøve, når de selv skal observere og beskrive et væsen til deres gruppe. I øvelsen er der fokus på anvendelse af fagtermer, samt kommunikation og samarbejde.
Med oplægget får eleverne et indblik i kritisk anvendelse af naturvidenskabelige metoder, bl.a. ved at undersøge 'beviser' på fabeldyr fra forskellige dele af verden.
En formidler tager imod jer ved butikken, hvor I anmelder jeres ankomst samt antal.