Gratis

Workshop om radikalisering og diskrimination

Beskrivelse

Workshoppen er et gratis tilbud til alle 9. og 10. klasser i Aarhus Kommune. Den fremstår i en helt ny opdateret version, hvor der blandt andet er lagt vægt på vigtigheden af selvstændig kritisk refleksion og handling i forhold til såvel narrativer og netværk. De vidensmæssige nedslag omhandler diskrimination, polarisering, radikalisering og voldelig ekstremisme. Børn og unge oplever hver eneste dag indtryk, holdninger og meninger, som de er nødt til at forholde sig til. Det går ofte stærkt, og hvad kan/bør/skal man egentlig holde sig til, når der skal tages beslutninger og handles i det daglige?

Den gennemgående metode i workshoppen er en kombination af formidling, dialog og øvelser. Elevernes holdninger, roller og stillingtagen bringes løbende i spil i relation til bl.a. ytringsfrihed, fordomme og fællesskaber. Kritisk tænkning danner ramme om denne workshop, som varer 3 timer og afholdes af uddannede instruktører.

Aktiviteter

Selve workshoppen indeholder en kombination af formidling, dialog og øvelser. Eleverne inddrages gennem hele workshoppen og bliver stillet overfor en række dilemmaer som de individuelt og i gruppen skal forholde sig til. På den måde kommer eleverne helt tæt på workshoppens kerne, nemlig vigtigheden af kritisk tænkning og handling i det daglige liv.

Efterbehandling

Efter workshoppens afholdes er det muligt at få råd og vejledning i det videre arbejde videre med de gennemgåede tematikker. Her henvises til Jesper Holme fra Børn og Unge på holme [at] aarhus [dot] dk eller 233810160.

Formål

Workshoppen har til formål:

  •  at eleverne stifter bekendtskab med og får prakisorienteret viden om begreber som radikalisering, voldelig ekstremisme, polarisering og diskrimination
  •  at eleverne får en forståelse for og indtryk af, hvor stor en indflydelse de kan have på deres eget liv via deres egne kritiske forholden sig til såvel nære som nationale og globale begivenheder.
  •  at eleverne prøver kræfter med kontroversielle emner, som eksemplevis kommer tæt på, hvorvidt alle trygt kan sige deres mening i klassen/på skolen uden at frygte reaktioner herpå.
  •  at give eleverne læring om hvad der kan forstærke radikaliseringsprocesser, som i sidste ende og værste fald kan resultere i voldelig ekstremisme, og vigtigst hvorledes sådanne processer undgåes og forebygges.