Mad på bordet - Korn

Beskrivelse

Med dansk madhistorie i fokus, blandes madkundskab og historie i et praktisk undervisningsforløb. Eleverne lærer om korn og korns betydning i danskernes kost gennem tiden. De får lov til at prøve kræfter med at skille kornkerner fra hinanden og male rugkerner til mel på håndkværne.

Af det friskmalede mel, skal der bages sigteboller efter historisk opskrift. Mens bollerne hæver, går vi en tur rundt til museets interiører for at høre om bagning i en købstad i midten af 1800-tallet.
Eleverne får mulighed for at reflektere, diskutere og stille spørgsmål til deres oplevelser undervejs i forløbet. De boller de har bagt, får eleverne naturligvis også med hjem.
Undervisningsmateriale med lærervejledning, baggrundsmateriale, forslag til forberedelse og efterbearbejdning af museumsbesøget sendes til læreren i god tid inden forløbet pr. mail.

Klassen skal gerne på forhånd have gennemgået materialet, så de fagligt får mest muligt ud af besøget.

Aktiviteter
  • Klassen skal gerne på forhånd have gennemgået det materiale, som museet sender til læreren pr. mail. For at eleverne kan få fagligt mest muligt ud af besøget, er det vigtigt, at eleverne er velforberedte på det, museets formidler fortæller om.
  • Forløbet begynder med, at en af museets formidlere møder klassen og introducerer både museet og forløbet.
  • Som det første skal klassen lære om kornets bestanddele, hvilket de gør, mens de skiller kornkerner fra hinanden, hvorefter de maler rugkerner til mel på håndkværne.
  • Efterfølgende laver klassen sigteboller og går derefter en tur rundt til museets interiører, for at lære om bagning i en købstad i midten af 1800-tallet.
  • Til slut bliver der rundet af. Eleverne får mulighed for at reflektere, diskutere og stille spørgsmål til deres oplevelser på forløbet. De boller de har bagt, får eleverne naturligvis også med hjem.

Formål

  • Formålet med undervisningsforløbet er, at gøre eleverne bevidste om, hvordan korn som fødevare har påvirket samfundets udvikling.
  • Der fokuseres på kornet som basisfødevare, og på hvordan man bagte det daglige brød i 1800-tallet.
  • Eleverne bliver opmærksomme på ligheder og forskelle mellem brødbagning i dag og i 1800-tallet. Dette giver eleverne mulighed for at relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til deres eget liv.
  • Undervisningsforløbet indebærer såvel praktisk som teoretisk læring. Førstehåndserfaringen er dog væsentlig i dette forløb: Eleverne lærer og erfarer gennem arbejdsprocesser, sanseoplevelser og interaktion med hinanden og med museumsunderviseren.
Sted
Den Gamle By
Viborgvej 2
8000 Aarhus C
Undervisningsmateriale

Et undervisningsmateriale med beskrivelser af forberedelsesaktiviteter, selve forløbet i Den Gamle By og efterbearbejdningsmuligheder sendes til læreren i god tid inden forløbet.