Ejnar, Karen, Adolf og Vibbe

Beskrivelse

Mød drengen Ejnar, som blev fæstet til en gård som seksårig. Og mød proletardrengen Adolf, hvis mor var alene med otte børn. Mød også rigmandspigerne Karen og Vibbe, som levede et sorgløst liv med leg, dans og klaverspil. Alle fire børn er født i starten af 1900-tallet, men med vidt forskellige livsvilkår.

Undervisningen foregår i udstillingen pigernes og drengenes historier, som omhandler 130 års børneliv.

Udstillingen er i børnehøjde: Børnene kan indtage rummet, klatre på montrerne og opleve udstillingen med hele kroppen. Udstillingen viser genstande og historier fra 28 børn, hvis børneliv udspillede sig i årene 1865-1995. I forløbet benytter vi fire af udstillingens børn. 

Eleverne møder de fire børn gennem billeder og fortællinger om børnenes liv. Inden hver fortælling går eleverne på jagt i udstillingen efter barnets genstande. Undervejs vil eleverne få genstande i hånden, som kædes sammen med fortællingerne. Sanserne se, høre, føle og smage bringes i spil. Og de kommer til at sammenligne børneliv i begyndelsen af 1900-tallet med deres egen hverdag.

Undervisningen varer en time med formidler. Derefter er det muligt at blive en halv time i udstillingen, hvor eleverne kan klæde sig ud som børn fra starten af 1900-tallet, sidde ved den gamle skrivepult, prøve stylterne eller gå på opdagelse i andre af udstillingens børnefortællinger.

Book forløb her:

Indskoling: http://kvindemuseet.dk/undervisning/grundskole/undervisningsforlob-01/ej...

Mellemtrin: http://kvindemuseet.dk/undervisning/mellemtrin/undervisningsforlob/ejnar...

Formål

Perspektiver på børneliv i starten af 1900-tallet.

Formålet med undervisningsforløbet er at anskueliggøre nuancer i livet som barn i starten af 1900-tallet – med fokus på rig/fattig, by/land og dreng/pige. Udgangspunktet er fire børn, som alle er født lige omkring 1900-tallet, og deres genstande og historier.

Ved at se på den kolossale forandring, der er sket med barndommen, men også de ligheder, som er mellem børneliv dengang og i dag, styrkes elevernes historiebevidsthed. I et forløb om børneliv kan eleverne reflektere over, hvad forskellige forhold betyder for den enkelte, for fællesskabets arv og for kulturens fremaddrivende kraft. De vil opleve, at de er en del af historien, og de vil opnå en begyndende forståelse for samspillet mellem fortid, nutid og fremtid. 

Undervisningsmateriale