Bur til Bord

Beskrivelse

Forløbet kan variere fra 1½-3½ time og kan alt efter tiden indeholde forskellige emner:

  • Eleverne lærer Natursamarbejdets hønsehold at kende.
  • Kyllingens udvikling inde i ægget.
  • Vi kigger på en model af en høne, som viser fuglens indre organer.
  • Økologisk hønsehold kontra burhøns, hvilke høns har hvilke forhold?
  • Høns i haven og bæredygtighed.
  • Eleverne er med til at hente kyllingen, der skal slagtes og sige farvel til den.
  • Slagtningen foregår med økse på en huggeblok. Hvorefter eleverne får lov til at røre ved den døde fugl.
  • Eleverne lærer at ordne kyllingen, så den bliver klar til mad. Eleverne kan røre ved organerne og diskutere, hvilke funktioner de forskellige organer har.
  • Smagsprøve på en kyllingesuppe. Hvis I kun er her 1½ time vi har lavet suppen i forvejen. Hvis I er her i længere tid kan I selv være med til at hugge brænde tænde bål og koge jeres egen høne. Afhængig af sæson kan I finde vilde urter, eller grøntsager til suppen i vores haver.
  • Ordne ben og vingerne fra hønsene, eleverne kommer i små grupper til at ordne en vinge med en skalpel. Kødet fjernes og I kan få ben og vinger med hjem, og kan tørre dem i klassen. (De kommer ikke til at lugte)

Hele forløbet bliver tilpasset jeres niveau og den tid I har til rådighed på Natursamarbejdet.

Formål

Det at slagte et dyr giver anledning til en diskussion omkring dyrevelfærd og respekt for liv. Fra Bur til Bord giver eleverne en ”hands-on” oplevelse af, hvor maden kommer fra. Forløbet giver eleverne en indsigt i kyllingens udvikling fra æg til slagtekylling. Der skabes nysgerrighed om hønsenes liv og fugles anatomi.

Undervisningsmateriale
Beskrivelse for børnehaveklasse med FFM
Beskrivelse for indskoling med FFM
Beskrivelse for mellemtrin med FFM
Beskrivelse for udskoling med FFM